EVALUASI USABILITY SISTEM E-LEARNING SEBAGAI APLIKASI PENDUKUG PROSES PEMBELAJARAN DI PERGURUAN TINGGI MENGGUNAKAN USE QUESTIONNAIRE

Vivi Sahfitri, - and Maria Ulfa, - (2015) EVALUASI USABILITY SISTEM E-LEARNING SEBAGAI APLIKASI PENDUKUG PROSES PEMBELAJARAN DI PERGURUAN TINGGI MENGGUNAKAN USE QUESTIONNAIRE. MATRIK, 17 (1). pp. 63-76. ISSN 1411-1624

[img]
Preview
Text
05 63-76 evaluasi usability sistem e-learning - vivi & maria (sdh edited by nyimas sopiah) OK 23-10-15.pdf

Download (291kB) | Preview
Official URL: http://jurnal.binadarma.ac.id/

Abstract

Abstract: Implementation of elearning can help the learning process in college. Measurements using Usability emphasis on the effectiveness, efficiency and user satisfaction. This study aimed to evaluate the use of elearning as a support in the learning process in Higher Education. Instruments used in this measurement is to use a variable that contains the USE Questionnaire usefulness (U), Satisfaction (S) and Ease of use and Ease of Learning (E). Each of these variables will be elaborated into a package statement in the questionnaire using a Likert scale. Testing will be done using statistical calculations with application tools and application processing (SPPS) and excel application. The results provide empirical evidence about the influence of variables Usefulness, Ease of use and ease of learning the satisfaction variables either partially or simultaneously, also gave evidence about the dominant factors on the use of e-learning systems. Keywords: Evaluation, Usefulness, Satsifaction, Ease of Use, Ease of Learning USE Questionnaire, and E-learning. Abstrak: Implementasi e- learning dalam sistem pembelajaran dapat membantu proses belajar mengajar yang terjadi di Perguruan tinggi. Pengukuran dengan menggunakan Usability menekankan pada aspek efektifitas, efisiensi dan kepuasan user. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi penggunaan e-learning sebagai pendukung dalam proses pembelajaran di Perguruan Tinggi. Intrumen yang digunakan dalam pengukuran ini adalah dengan menggunakan USE Questionnaire yang memuat variabel usefulness (U), Satsifaction(S) serta Ease of use dan Ease of Learning (E). Masing masing variabel ini akan diuraikan menjadi suatu paket pernyataan dalam kuisioner yang menggunakan skala likert. Pengujian akan dilakukan dengan menggunakan perhitungan statistik dengan alat bantu aplikasi SPPS dan aplikasi pengolahan angka (excel). Hasil Penelitian memberikan bukti empiris tentang pengaruh antara variabel Usefulness, Ease of use dan ease of learning terhadap variabel satisfaction baik secara parsial maupun simultan, juga memberikan pembuktian mengenai faktor-faktor dominan yang tedapat didalam setiap item pernyataan dalam kuisioner USE tersebut penggunaan Sistem e-learning. Kata kunci: Evaluasi, Usefulness, Satsifaction, Ease of Use, Ease of Learning USE Questionnaire, dan E-learning

Item Type: Article
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Engineering, Science and Mathematics > School of Electronics and Computer Science
Depositing User: Mrs Vivi Sahvitri
Date Deposited: 12 Aug 2016 08:49
Last Modified: 12 Aug 2016 08:49
URI: http://eprints.binadarma.ac.id/id/eprint/2986

Actions (login required)

View Item View Item